fredag, mars 10, 2006

Duemafiaen i Munkegata

Jeg hater duer. Det er meg og Odd Børretzen, duer eller måker – ikke store forskjellen spør du meg.

Den som ferdes i Munkegata fra tid til annen kan umulig ha unngått å legge merke til de enorme mengdene duer som til enhver tid befinner seg utenfor Bunnprisbutikken. De bare sitter der, feite og ekle og altetende, og er det ekstra kaldt bruser de seg opp og ser ut som grå, sprekkferdige baller med fjær på og er om mulig enda eklere enn vanlig. Kurr kurr sier de, nebber frem og tilbake og enkelte ganger kan man også observere beiling og kurtisering på ekte duevis. Ikke engang aktiviteter av såpass privat karakter har de vett nok til å bedrive et sted litt mindre offentlig, disse dumme duene. Skaren av fjærkre tar så stor plass at det noen ganger er umulig å komme seg forbi uten å gjøre en stor sving rundt flokken. De aller modigste gjør tapre forsøk på å gå gjennom dette lille fortaussamfunnet, som etter min mening er ca en million ganger mer fryktinngytende enn en hvilken som helst bevæpna gjeng, men duene er som oftest svært motvillige til å oppgi plassen sin til fordel for et par føtter som vil frem. Også noe de har til felles med bevæpna gjenger. De helt sikkert lusete duene gjør heller ikke Bunnprisen noen tjenester om ledelsen noen gang skulle få lyst til å rette litt opp på det lurvete inntrykket butikken i seg selv gir.

I dag befant jeg meg i sentrum tidligere enn noen gang. Klokka var 0643, ikke engang duene hadde stått opp. Faktisk kunne jeg ikke få øye på en eneste en av disse flygende rottene, og for en gang skyld kunne jeg vente på busstopp M2 uten å være redd for svevende fjær, lus og bæsj i hodet. Jeg må si det var en svært befriende og avslappende følelse.

Uten duehorden var også fortauet noenlunde synlig under duemøkka og tyggisklysene, og jeg oppdaget til min store forferdelse hva som gjør at duene finner inngangspartiet foran Bunnpris til en spesielt attraktiv plass å oppholde seg: For innerst der fortau møter fasade lå det enorme hauger av de lekreste smuler, frø og sirlig oppkuttet brød, jeg skjærer ikke brødet så jevnt til meg selv engang. Brødhaugene formelig bugnet, klare til å fortæres av grådige, sultne duer som snart ville komme fra gud vet hvor, lande foran ”bordet” og hakke i seg av frokosten. Det er hva jeg kaller dueluksus. Noen er veldig serviceinnstilte til duer i området rundt Bunnpris, og jeg skjønner ikke med min beste vilje hvorfor.

Kanskje er det fugleinfluensahysteriet som har skyld i at duehatet mitt nå har kuliminert i en hatblogg, det er ikke godt å si. For blir jeg smittet av fugleinfluensa en riktig uvakker dag, så vet jeg hvem jeg skal skylde på - nemlig de bortskjemte Bunnprisduene.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

nå skjønner jeg at det finnes noen som hater duer enda mer inderlig enn jeg selv gjør. trodde ikke det var mulig. hva med å strø litt arsenikk eller lignende over brødsmulene???
tpk

11 mars, 2006 21:26  
Blogger prytzilla said...

ja, jeg har også tenkt på hva som kan gjøres for å rydde duene av veien en gang for alle. hva med musegift? eller kanskje kan jeg lure en av dem til å gå i en rottefelle, så kan rottefella med dueliket stå midt på fortauet til skrekk og advarsel for de andre duene som sikkert, overlevelsesinstinkt har de vel om ikke annet, vil finne et annet tilholdssted når de ser hva som kan skje med dem om de ikke gjør som jeg vil og fjerner seg. jeg er imidlertid klar over hva slags ideologi som står bak en slik tankegang, men duene plager meg og må etter min mening vekk. selv om det tas i bruk usle metoder for å nå målet.

11 mars, 2006 21:34  
Anonymous Anonym said...

Er det noen dyr jeg virkelig ikke har noe til overs for, så er det duer og måker!
Det verste er når disse duene sitter der midt i veien, og man skal frem. Da må man liksom liste seg litt rundt, hvis ikke risikerer man at de flyr opp rett i trynet på en!
Stygge, stygge dyr!

28 mars, 2006 09:46  
Anonymous Anonym said...

Tenkte å tipse deg om et passende soundtrack til historien din: Eels - I Like Birds. For så vidt like misantropisk i stemningen, men med en ganske annen konklusjon. Innlysende nok.

11 mai, 2006 06:42  
Anonymous Anonym said...

Åh, sa noen duejakt? Middagsmat?Savner litt de koselige morderduene i Northumberland Street jeg. Those were the days, my friend..:)

16 mai, 2006 09:43  
Anonymous Anonym said...

Takk kjære Gud for at jeg ikke er alene i denne verden om å misslike flygende rotter. I mitt tilfelle er det skjærer. De vekker meg klokka 0530 hver dag med en hælvetes kakling. De første gangene trodde jeg det var fanden selv som kom for å hente meg. Men det var "bare" disse flygende marerittene. De driter ned terrassen, river opp søpleposen til naboen som de ikke klarer å få ned i dunken. Går det en katt forbi, så er det rabalder i ca en time. Kan det ikke være rettferdighet i verden slik at siden ikke fanden har henten meg, så kan han hente DEM? Og naboen siden han ikke klarer å kaste søpla si skikkelig.
-MoBe

05 november, 2007 12:28  

Legg inn en kommentar

<< Home