torsdag, april 20, 2006

Ode til hengekøya!

Finnes det noe bedre? Finnes det noe mer saliggjørende? Finnes det en mer optimal følelse av lykke enn det å ligge i en hengekøye og gynge seg gjennom tilværelsens trivielle bekymringer?
Neppe.

Etter påskeferien foretok jeg et konkret grep i livet mitt som skulle komme til å forandre hverdagen min drastisk. Det er ikke så ofte noe slikt skjer. Det er dessverre altfor sjelden, særlig med tanke på hvordan man med enkle midler kan snu opp ned på et ellers rimelig stusselig liv. Etter å ha gynget meg gjennom påskedager, pakket jeg min kjære mexicanske mayahengekøye extra stor, hengekøyas svar på Newcastle Brown Ale, Hamsun og Mahlers femte, og tok den med til hybelen min i Trondheim.

Bekymringen var derfor stor da jeg etter å ha snakket med et titalls forståsegpåere fikk vite at taket sannsynligvis var av ussel kvalitet og at det aldri ville tåle vekten av en hengekøye, langt mindre en hengekøye med noen oppi. Selv ikke en lettvekter som meg. Men jeg trosset alle advarsler og skrudde i krokene etter nøyaktig måling, hengte opp min hengekøye, ba en liten bønn til en eller annen og klatret forsiktig opp.

Til nå har det gått bra. Taket gir riktignok fra seg noen faretruende lyder en gang imellom, men jeg tenker at opplevelsene jeg har i hengekøya veier opp for et eventuelt ødelagt tak. Forståsegpåerne kan fikse taket. Den tid, den sorg.

Hengekøyer av den sorten jeg har nyter du best på tvers, den er faktisk så bred at jeg uten problemer kan ligge så lang jeg er en hvilken som helst vei og likevel ha masse plass i alle retninger. Køya er slik vevd at den tilpasser seg hele tiden den stillingen jeg ønsker å henge i. Vil jeg sitte, kan hengekøya fikse det. Vil jeg ha støtte i nakken ordner hengekøya det også. Det er uten tvil en intelligent køye, en køye som vet hva jeg vil ha og som gir meg det.

I hengekøya kan jeg gjørde det meste. Først og fremst er den et sted for avslapping og tenking. Med noen puter og et pledd blir hengekøya også et perfekt sted å lese aviser og bøker. Fra hengekøya har jeg god utsikt til tv'en. De ulike liggestillingene hengekøya tilbyr appellerer også til surfing på nettet og oppgaveskriving, tro det den som kan. Alt dette kommer i tillegg til primærbehov som spising og røyking. Jeg har også tilbragt flere netter i min køye, og jeg tror fullt og helt på at søvnen blir langt bedre når man vugger seg gjennom den. Med litt fantasi er mulighetene uendelige - det er ikke grenser for hva man kan foreta seg i en slik anretning.

Alle burde gå til anskaffelse av et, la meg kalle det møbel, av denne typen. Alle med sansen for det gode liv og kvalitetshvaling. Jeg kan ikke anbefale køyehenging nok. Det er rett og slett den ultimate formen for avslapning og komfort. I en hengekøye har man ingen problemer. Hengekøya er svaret på alt.

Blir du frista kan du jo bare gjøre som jeg har gjort, og bestille en her! Pass på at du har et tak eller et par vegger som tåler vekten av deg, og heng ikke opp din køye om du har mye å gjøre. Hengekøya egner seg riktignok for oppgaveskriving, men det er ikke dermed sagt at oppgavene blir særlig mer interessante av den grunn.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg stemmer i hyllesten til Hengekøya! Min køye ligger desverre fremdeles i en pose. Grunnen er at jeg venter på å anskaffe meg en veranda, eventuelt to trær, før jeg henger den opp. Jeg håper dette skjer om ikke så lenge, hvis ikke må jeg kanskje ta den med meg til parken.

Min køye er selvimportert fra Mayahengekøyens hjemland: Mexico. Jeg vil anbefale alle å dra en tur dit for å skaffe seg en hengekøye. Det finnes svært få ting som er like tilfredstillende som å ligge i en hengekøye under en palme, mens man ser ut over turkist hav og hører bølgene slå mot den kritthvite stranden... Sukk...

BP

21 april, 2006 15:12  
Blogger prytzilla said...

Flott! Flott! Jo flere jo bedre! Meld dere alle inn i foreningen Hengekøyas venner, kan gjøres på laidback.no, samme sted som man bestiller herlighetene. For man må tross alt ikke, selv om det høres ut som det i bp's kommentar, færa til Mexico for å få tak i en. Lite med palmer og bølgeskvulp her på Buran, men man kan da ha det fint i køya fordet!

Slæng på spræng og mæng i flæng i en hengende sæng!

21 april, 2006 15:20  
Anonymous Anonym said...

Jeg mente ikke at man MÅ færra te Mehico for å skaffe seg en hengekøye, men tror det absolutt er mer spennende enn å bestille en på nett. Kun 11 timer i fly fra Gardemoen!

Og en liten ting angående hengekøyevalg: Ikke velg sånne med planker i hver ende. De er litt skumle (stor risiko for snurring), og man kan ikke ligge på skrå. Velg riktig- velg Mayakøya!

BP

21 april, 2006 15:29  
Blogger prytzilla said...

Det mener du ja og du mener åpenbart også at man må befinne seg utendørs for å nyte køya optimalt. Dette stemmer ikke. Jeg har plenty palmer på rommet mitt, for palmer og hengekøyer er jo som kjent = sant, det er noe alle vet.

Og for meg er det også spenning nok i seg selv å bestille hva det nå måtte være på internett. Kommer det frem eller gjør det ikke? Ekke DET spenning så vet ikke jeg!

Bp2 (i mente - ikke i rompa).

22 april, 2006 11:46  
Anonymous Anonym said...

Jeg er en forståsegpåer, og jeg holder fast på min n om at dette faller ned. Men når det er sagt, må jeg si at hengekøya er deilig.
Bare man blir kvitt den første sjøsjuka :-)

22 april, 2006 15:10  
Anonymous Anonym said...

Her trengs en kritisk røst. Vet ikke om det skyldes dårlige balansenerver eller hengekøyer, men jeg har en lei tendens til å snurre i slike køyer. Uansett er det ganske traumatisk å bli kastet rundt på den måten.

Dessuten kreves det et minimum av speiderevner for å montere disse greiene. Jeg tror nemlig hjernen min har en defekt som gjør meg ute av stand til å lære meg knuter og stikk. "Legg tauet under det andre "øret" også og deretter starter du ett åttetallmønster til du igjen har enden pekende i samme retning hvor linen kommer fra."
Que?

Og har man først kommet seg opp i denne køya, funnet det rette balansepunktet og kjenner hjerterytmen dale, skjer det som oftest ett eller annet. Hengekøyer pleier nemlig å utfordre Murphys lov på en ubarmhjertig måte. Telefonen ringer for eksempel, jeg har glemt boka jeg skulle lese og så går sola bak en sky. Typisk. Og kommer sola tilbake igjen, skjer det som ofte skjer når man slapper av, man må tisse. Ut igjen.

Kanskje er det bare jeg som har det sånn?

24 april, 2006 00:49  
Anonymous Anonym said...

Vel, du overbeviste i alle fall meg. Gleder meg ustyrtelig til å konvertere en 10kvms Moholdthybel til et hengekøyeparadis (kanskje jeg til og med kan få i gang tobbaksplantasjen min der inne).

Eneste ulempe er visstnok murvegger, men et seriøst trykkluftbor burde komme gjennom også denne hindringen.

14 mai, 2006 23:32  

Legg inn en kommentar

<< Home