fredag, april 21, 2006

Fortellerens død?

Det var en stund før jul at jeg skulle ha en vikartime i en tredjeklasse på allmennfag. Tema for timen var eventyr. Opplegget fikk jeg ferdig fra læreren; vi skulle lese et par eventyr i boka og gjøre oppgavene til dem. Et klassisk og kjedelig timeopplegg med andre ord. Innledningsvis snakket vi endel om eventyr generelt, og jeg spurte klassen om det var noen som med egne ord ville gjenfortelle et eventyr de kunne. Jeg har forsøkt noe lignende i andre klasser tidligere, og blant de tauseste og minst interesserte avsløres, om man er heldig, noen riktig gode fortellere som virkelig kan den kunsten det er å fange et publikum og framsi en god historie.

Det ble fnising og skuling hit og dit og opp i lufta og på hverandre. Ok, tenkte jeg, de er sikkert usikre på meg - man skal jo være rimelig trygg om man tar en sånn utfordring på strak arm, og jeg spurte istedet om det var noen som kunne navnet på noen ekte, rotnorske folkeeventyr de kanskje huska fra de var yngre. Men neida, ikke et eneste forslag til min fantastiske eventyrbase jeg tenkte jeg skulle lage på tavla fikk jeg fra forsamlingen foran meg. For i klassen, som besto av 29 atten- og nittenåringer, var det ingen - INGEN som uten å måtte slå opp i boka kunne fortelle meg navnet på et eventyr fra Norge (Hans og Grete og Keiserens nye klær teller IKKE!). Jeg kastet ut noen forslag og da jeg nevnte Askeladden ringte det endelig, eller heldigvis, en bjelle hos de fleste. Da var det omsider en som huska et eventyr og rakk opp en hånd. "Jo, det var han Askeladdfyren som skulle kappete med et troll, så var det noe med en konge og en øhh, ert?, men han vant ihvertfall hele driten og fikk prinsessa og halve kongeriket. Snipp snapp snute." Enkelt og greit, essensen i de aller fleste eventyr oppsummert i en eneste setning. Det var imponerende. Og det var sørgelig.

Jeg lyktes ikke helt med min visjon om å lage en god liten eventyrstund der klassen selv fortalte hverandre eventyr. Jeg tror ikke det var fordi de ikke kunne noen, hadde de fått mer tid til å tenke kunne de sikkert gulpa opp et par eventyr de huska i grove trekk. Jeg tror bare det var en så uvant oppgave for dem at de ikke helt visste hva de skulle gjøre. For selv om den muntlige dimensjonen i norskfaget finnes grundig innbakt i læreplanen, er nok dette en del av faget som av mange lærere blir oversett og/eller undervurdert. Men muntlig aktivitet er like viktig som noe annet og det må trenes på. Det er ikke bare en metode for å lære, men gir samtidig kompetanse på det skriftlige området. Hukommelsen styrkes. Dessuten oppnår man mer trygghet og selvtillit i situasjoner der det kreves at man skal si noen ord foran andre mennesker, det skjer jo gjerne en eller annen gang i løpet av livet.

Man kan spørre seg hvorfor det er så liten vekt på muntlige øvelser i skolen, jeg kan selv ikke helt gjenkalle timer der fokuset lå på akkurat det. Joda, det har da vært en og annen presentasjon og fremføring opp gjennom åra, men lærte vi noengang hvordan man gjør det ordentlig? Klasserommet er ikke bare en arena for lesing og skriving - det er i aller høyeste grad også et rom for samtale og prat, lytting og forståelse, oppklaringer og bortforklaringer. Kanskje noe av grunnen til den mangelfulle oppmerksomheten stebarnet "muntlig trening" har fått ligger i nettopp det at vi ikke trenger å huske noe som helst lenger. Vi lagrer det her og der og ihvertfall alle andre steder enn i hodet. Kunnskap er lett å bære, leste jeg engang. Vel, det spørs jo helt hvor kunnskapen oppbevares. Laptopen min veier tre kilo, huet visstnok åtte, men det må jeg liksom ha med meg uansett da. Vi har valget, men trenger treninga.

Noen av de beste minnene jeg har fra da jeg var liten, er bestefar som fortalte eventyr. Jeg husker fremdeles nøyaktig hvordan han fortalte dem, hvordan han gjorde til stemmen for å ligne prinsessa mest mulig og de i grunnen ganske merkelige lydeffektene han laget da ulven skulle blåse overende huset til den første dumme grisen som hadde bygd av strå. Alltid på samme måten, og jeg ble aldri lei av å høre på. Den dag i dag kan jeg enda noen av dem utenat. Et annet minne som har brent seg fast i hukommelsen er farmor, den gangen med gryende alzheimer og som glemte både det ene og det andre, men som huska historier fra "gamle dager" på rams, og som virkelig kunne fortelle på en måte som er sjelden idag. Jeg var ofte på besøk hos farmor og sov i dobbeltsenga hennes. Der lå vi og spiste sjokolade til langt på natt, "det er jo bare melk", og jeg hørte farmor fortelle om barndommen og krigen på Hønefoss, om telegrafen og om oldemor som må ha vært verdens snilleste og som fora alle Hønefoss' løse fugler, om pappa som bæsja bak pianoet og om somrene på Ask. Om tider som er forbi, men som lever i meg takket være farmors fantastiske evne til å fortelle. Nå vet ikke farmor lenger hvem jeg er når jeg kommer på besøk, men minnene om den hun engang var, er lagra på et sted der teknikken enda ikke har svikta hos meg.

Jeg kan ikke huske når jeg hørte en god historie sist. Det er liksom helt ut hele konseptet med å sette seg ned og fortelle hverandre epistler og anekdoter i beste "Du skal høre mye"-stil. Hvor ofte samles man rundt bålet, griller nyfiska fisk og utpå kvelden tar frem kaffen og lerka og byr på en runde mens historiene sitter løst (var det ikke sånn det foregikk kanskje)? Det begrenser seg gjerne til hvem som gjorde hva forrige fest, og kanskje en og annen grovis man har lest på baksida av VG. Nåtidas fortellinger av og med nåtidas fortellere. God fornøyelse.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fortelleren er død, Lenge leve Prytzilla og hennes blog :-)

22 april, 2006 15:11  
Anonymous Anonym said...

ingvild - et hue veier ikke åtte kilo, ihvertfall ikke mitt og de fleste andre folks huer. åtte kilo?!? sjekk kildene!

kl(o)mp.

23 april, 2006 23:06  
Blogger prytzilla said...

Jeg mener engang å ha hørt at åtte kilo er korrekt vekt, men trekker det tilbake og legger skylda for feilen på alle Norges legestudenter, uten helt å vite hvorfor.

Et fullt utvokst gjennomsnittshode veier 3,63 kilo. Mitt veier sannsynligvis mye mer siden det er så stort og rommer så mye. Jeg skal rette det, når jeg gidder.

24 april, 2006 01:04  
Anonymous Anonym said...

Jeg leser mellom linjene at du har et hemmelig crush på anne lindmo i store studio, ingvild.

Samtidig gjennomskuer jeg motivet ditt for å ta til orde for en mer muntligbasert vurderingprakis i skolen. Du, som den late slasken du alltid har vært, ville selvsagt profittert grovt på om du ble vurdert ut i fra ditt manipulerende snakketøy framfor å starte på semesteroppgaver og andre større oppgaver 48 timer før innlevering, slik som i dag.

Samtidig må jeg få arrestere deg når du sier at den gode samtale ikke lenger eksisterer. Så sent som for et par år siden hadde jeg særs dype og givende samtaler med en kvinne jeg falt for utelukkende på grunn av utstråling og sjarm, og langt mindre et reveaktig utseende. Du skjønner selvsagt hvem jeg snakker til. Som regel ble vi bare liggende og prate til langt på natt, i stedet for å ha destruktiv og nedbrytende sex.

Jeg misunner deg også dine eventyrstunder på bestefars fang. Jeg ser meg for ham som en slags skomaker andersen. "kom og sett deg på fanget mitt nå da, ingvild. Ho ho, ja, du er nå en liten going, du ja!" :)

Hadde jeg vært blant disse kvisete 18,19-åringene i klassen din da du ba dem fortelle et eventyr, hadde jeg selvsagt stukket en pliktoppfyllende hånd i været. Og jeg banner på at min stemmeimitasjon av heksa i reveenka som har satt fast nesa si i en trestubbe, og stått der i over 100 år, hadde slått din bestefar når som helst. Mine framtidige øyenstener har med andre ord mye god fortellerkunst i vente.

Som en framtidig ansvarlig far vil noe av det første på lista mi være å kjøpe lydbøker med eventyr. Og det skal være på kassett, ikke CD. Selv husker jeg med glede lydbøkene med harald mæles fantastiske fortellerstemme på "de tre små griser (hvem er redd for den stygge ulv, stygge ulv, trallala osv) og jack og bønnestengelen. Men selv Harald hadde lite å stille opp med mot "du kan bla om i boken din når du hører DENNE lyden:" SCHWUUUUUUNG"

Eventuelt "schwiiiing", "schwaaaaaang" eller "schwoooooong".

24 april, 2006 23:20  
Blogger prytzilla said...

dette er bare sludder og pølsevev fra ende til annet.

ikke anne lindmo, kjære sigve, men nora simonhjell som ga meg nest beste karakter på en semesteroppgave skrevet i løpet av noen stakkels timer. det blir for dumt om du skal klandre meg for din egen utilstrekkelighet - noen må jobbe litt hardere enn andre vet du, sånn er det bare. du har aldri unnet meg noe du, din udugelige laban, og dessuten husker du tingene feil.

din udugelighet kom også til syne i ditt særdeles uheldige valg av partner. selveste reveenka kunne sikkert fortelle ja- og neihistorier ved peisen, og jeg skjønner godt at hun foretrakk akkurat dèt fremfor andre aktiviteter med deg, som du med din skitne og ensretta hjerne heller hadde sett for deg. at hun dumpa deg kom ikke som noen overraskelse. slik som det ser ut nå blir det svært få "øyenstener" du kan "glede" med dine påståtte og helt sikkert, som alt annet med deg, oppskrytte fortellerevner, og det skal vi sannelig være glade for. og jeg takker moder jord for at jeg ikke hadde elever som deg i klassen.

lyden på kassetten var mer strling, og aldeles ikkeno sch-lyd. nok en gang spiller den selektive hukommelsen deg et puss. pøbel. forresten interessant at du var mer opptatt av blalyden enn av selve eventyret, du er et barn av din tid. nemlig historieløst.

24 april, 2006 23:51  
Anonymous Anonym said...

Kjære Ingvild!

Du har helt rett i at noen må jobbe hardere enn andre. Jeg nevner for eksempel framføringen vi skulle ha av "Full Metal Jacket" foran et fullsatt auditorium, hvor ditt eneste bidrag besto av å kjøpe et eple til lærer anne steinsvik samt å bytte plansjene på overheaden.

Det var uansett til det beste, ettersom det eneste som reddet oss fra å stryke, var at du holdt kjeft såpass mye som du gjorde.

Ditt oppgulp som går på valg av partner tar jeg ikke bare med en teskje salt, men med et par øser. Uten å nevne navn, la oss kalle henne "ingvill" med to L'er, var det nemlig en viss person som gjorde sitt ytterste for å stikke kjepper i hjulene i det fram til da velfungerende forholdet, riktignok på relativt platonisk nivå.

Jeg nevner blant annet en "avslørende" melding fra denne "ingvill", hvor hun antydet at den eneste grunnen til at reveenka skulket en vsi-trening, var at hun fryktet undertegnede skulle dukke opp.

Denne informasjonen var selvsagt mindre etterrettelig enn en middels The Sun-artikkel om det britiske kongehuset. Og var i sin helhet et resultat av iboende sjalusi så dyptpløyende at det halve kunne vært nok.

Denne "Ingvill" vil selvsagt bestride dette faktum, og hevde at jeg er usmakelig innbilsk. Men både "Ingvill" og jeg vet at å benekte dette er som om OJ Simpson skulle nektet for å ha drept sin eks-kone Nicole. Ops, noe han jo forresten gjorde.

Hadde du bare hatt selvgående elever som meg i klassen, kunne det kamuflert dine manglende evner som pedagog og motivator, noe din egen utlevering av manglende respons på eventyrtimen bærer vitnesbyrd om. Men det er du selvsagt glad for, din lømmel av en snilefisk.

25 april, 2006 00:30  
Blogger prytzilla said...

du sigve, du sigve, jeg må le.

du har åpenbart fortrengt det faktum at da det gjensto ti minutter av fremføringen, var det en som plutselig måtte forlate salen og rekke gud vet hva det var, uansett var det noe han anså som mer viktig enn det å hale i land en god karakter. heldigvis. jeg måtte egenhendig redde stumpene av det allerede skakkjørte prosjektet. hadde du vært tilstede hele tida er jeg redd det ville gått meget, meget verre. at DU skal ta æren for at det gikk såpass bra som det gikk, vitner om en frekkhet bare journalistutskudd som deg selv har samvittighet nok til å dyrke.

at informasjonen om vsi-treninga ikke var etterrettelig, kan jeg nesten ikke ta på min kappe. jeg formidlet bare det jeg hadde hørt fra en nevrotisk og snusende alkoholiker med abnormt brede hofter. alt var kun til ditt eget beste og jeg handlet i god tro hele tida. at denne reveenka hadde vært bortpå både knug, ping, bein, aron og resten av the grapes, jeg tør ikke engang tenke på hva hun bar på av allskens, ofret du ikke en tanke. og på tross av at hun var den største luremusa i hele volda, var du likevel sikker på at DU ville ta reveenka til himmelen, for å si det med dine egne tanker. alt dette avslører slik en selvsikkerhet og tro på seg selv som for meg er beundringsverdig. men det er vel også det som må til for å bli en journalistvorte.

jeg må legge til at du gjorde det bedre på damefronten etterhver, men heller ikke disse prosjektene bar frukter. eller var det "øyenstener" du kalte det? men hva gjør man vel ikke for en smak av paradis, selv om det viste seg at du kun var et stakkars trofè...

og eventyrtimen var en enkelt VIKARtime. hadde JEG lagt grunnlaget i denne klassen, ville elevene kunnet mer enn sin askeladd og sitt fadervår ved årets slutt. noe du neppe hadde evnet med dine manglende sosiale antenner og skruppelløse metoder. løgn er en av dem, villfarelser en annen.

det er lov å sparke oppover. til din informasjon og store skuffelse kjenner jeg kun noen små stikk på anklene.

25 april, 2006 01:22  
Anonymous Anonym said...

Denne diskusjonen viser godt at fortelleren(e) er langt fra døde). Drittslenging er da historier så gode som noen! Hipphurra for drittslenging, mer oppripping av fortrengte minner inn i hverdagen!

BP

25 april, 2006 12:58  
Anonymous Anonym said...

Ja ja Prytz..dette vitner jo om at ungdomsforskeren Ziehe også kan ta feil. ja, jeg sikter til forelesningen sist uke. Påstanden var at vennskap i den moderne verden er formelle, for nettopp å unngå at våre negative egenskaper blir offer for offentlig skittentøysvask. Denne diskusjonen er jo et klokkeklart eksempel på nettopp det motsatte. Kanskje Rannveig skulle tatt seg en tur innom her?

26 april, 2006 20:33  

Legg inn en kommentar

<< Home