torsdag, mai 11, 2006

Nasjonale prøver ol.

Jeg gikk uheldigvis glipp av forelesningen med den visstnok svært så engasjerte Sture Nome om nasjonale prøver, men hva gjør vel det? Takk til Trude som enten må ha en hukommelse lik en elefant, eller kanskje bare en utrolig rask penn? Imponerende blogg;)

Debatten om nasjonale prøver har åpenbart kommet for å bli. Mange er for, minst like mange er imot. Motstandere peker på at resultatene i liten grad er fulgt opp, at publiseringen fører til offentlig gapestokkmentalitet og at Utdanningsdirektoratet, som selv står for gjennomføringen, ikke helt vet selv hva og hvor de vil med hele greia.

På den annen side kan de nasjonale prøvene være til stor hjelp for lærerne, som ser hvilke elever som trenger hva slags type hjelp og oppfølging. Nytteverdien av en slik kartlegging kan vanskelig undervurderes, om bare lærerne klarer å holde seg i skinnet og ikke pynte på sine egne klasseresultater for å selv komme i et bedre lys.

Og hva mener så jeg om nasjonale prøver? Jeg aner ikke. Foreløpig.

Og for å avslutte det hele på Møllevikvis: Det var bare dette jeg ville si.

3 Comments:

Blogger Trude said...

Takk for skryt, Ingvild =) Jeg har IKKE elefanthukommelse, men har skrevet bloggene mens alt fremdeles var ferskt i minnet. Begynner å bli gammel og tar ingen sjanser, vettø...

16 mai, 2006 22:26  
Anonymous Anonym said...

Dæven døtte, det var det skarpaste innlegget i den debatten eg har sett! Imponerande. Interessant at det finnast dei som meiner ulike ting om dette, og at du nemner det. Alltid fint med ny innsikt i aktuelle saker. Tusen takk.

18 mai, 2006 23:20  
Blogger prytzilla said...

jeg er glad jeg kunne belyse denne debatten fra flere sider, særlig for deg/dere som tilsynelatende ikke vet en døyt om nasjonale prøver i utgangspunktet. det var nemlig til dere uopplyste jeg skrev det, slik at det er opp til hver enkelt å ta et standpunkt i saken.

vær så god.

18 mai, 2006 23:31  

Legg inn en kommentar

<< Home