torsdag, mai 10, 2007

lesesalen - en garderobe?

jeg sitter på lesesalen på dragvoll. jeg har sittet her ganske mye i det siste. jeg tror jeg får gjort mer her. og litt blir da gjort, men ikke på langt nær så mye som jeg burde. det pleier å være fullt rundt meg i disse eksamenstider. flere lesehester som har sovet litt lenger enn de kanskje hadde planlagt, må gå slukøret herifra når de oppdager at etpar hundre morgenfugler var tidligere oppe enn dem. det fryder meg å tenke på at jeg sto tidlig opp og sikret meg en plass på denne verdifulle studeringens arena, en plass som strengt tatt andre kunne hatt hundretusen ganger mer utbytte av enn det jeg har.

men jeg sitter nå stort sett på plassen min. det er mer enn man kan si om flertallet her. det kan virke som om den gjennomsnittlige student som klarer å kapre til seg en verdifull plass på lesesalen, kun opptar plassen for å ha et sted å gjøre av tingene sine, dvs tjue kilo bøker, fem tomme kaffekopper, tre epler (epler på lesesalen???) og en jakke, imens de gjør andre ting andre steder, for forbausende mange plasser er mennesketomme. det irriterer meg grenseløst. flere er bare innom for å hente noe i sekken, eller skrive fem ord før de forsvinner ut igjen. si meg - har de ikke kommet hit nettopp for å lese?

selv om jeg omtrent alltid får en plass, jeg er jo en morgenfugl, så ville jeg heller gjerne hatt den attraktive plassen ved vinduet mot trondheimsfjorden. det ulmer i meg når jeg dag etter dag ser tomme stoler med fulle pulter, i timesvis står de tomme. jeg får lyst til å sette meg der sjøl. fjerne alle tingene som okkuperer pulten, legge det i en krok, så kan mennesket som aldri er her ha det så godt. de burde få seg en real lærepenge, idiotene som bruker de attraktive lesesalsplassene som garderobe. kanskje de da får øynene opp for andre studenter som faktisk har tenkt til å lese. jaja, ikke meg selvsagt, jeg bruker lesesalen til å surfe på nettet. men det er det jo ingen som vet.

arggh!